Evangelie: Lucas 19, 28-40 en Lucas 23,1-49
Thema: Jezus, bejubeld en bespot

 

Palmzondag jaar C - vertelplaat
Vertel/kleurplaat
Palmzondag jaar C - Doordenkertje
Doordenkertje
Werkje Kruisje op heuveltje
Werkje

Bij de palmzondag viering is er eerst de palmliturgie (met de wijding van de palmtakken en het evangelie van de intocht) met eventueel een processie waar de kinderen aan kunnen deelnemen, daarna worden de eerste lezing en het lijdensverhaal gelezen en gaan de kinderen naar de kinderwoorddienst.

Wie van jullie heeft wel eens meegemaakt dat kinderen op het ene moment je vrienden zijn en aardig tegen je doen en dan een ander moment schelden ze jou ineens uit. Geef eens een voorbeeld. Hoe voelt dat? (dan kun je je verraden, bedonderd voelen)

Zojuist hebben jullie gehoord hoe de mensen Jezus bejubelden toen hij op een ezel Jeruzalem binnenreed. Ze riepen: Hosanna, Gezegend is Hij die komt in de naam van de Heer! Ze wilden Hem tot Koning uitroepen. Een aantal dagen later gebeurt er iets heel anders met Jezus.

Luister maar hoe er veel mensen zijn die willen dat Hij dood gaat. Vertel de belangrijkste momenten uit het lijdens verhaal m.b.v. de Vertelplaten Pasen of een aantal vertelplaten uit de set Bijbelse vertelplaten of laat  een mooie film erover zien). Kijk ook samen naar de tekening hoe mooi de tekenaar verschillende elementen bij elkaar gebracht heeft. Jezus is het Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt. Deze week vieren we dat Jezus uit liefde voor ieder van ons zijn leven op het kruis heeft gegeven. Wijs de kinderen kort op de belangrijke Goede Week met Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag. Prachtige vieringen om samen in de kerk mee te maken.

Kijk hier voor nog een aantal knutselwerkjes over de Goede Week.

“Christus is voor ons gehoorzaam geworden tot de dood,
tot de dood aan een kruis.”
(Filippenzen 2, 8)

Kijk hier voor allerlei verschillende digitale afbeeldingen voor de Goede week en Pasen.

Kijk ook naar de pagina’s De Goede Week vieren voor een schat aan knutselwerkjes en informatie m.b.t.  Palmzondag, Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag.

Extra kleurplaten en downloads voor deze zondag

Met ons abonnement voor Liturgisch jaar C kun je extra kleurplaten en teksten downloaden. Dit abonnement kan je aanschaffen in onze webwinkel, klik daarvoor op onderstaande knop.
Abonnement Liturgisch jaar C
Als je al een abonnement afgesloten hebt, dien je bovenaan te pagina in te loggen op je account (met je e-mailadres of gebruikersnaam) om de extra informatie in te zien.