Evangelie: Johannes 20, 19-31
Thema: Tastend geloven

Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid

Tweede zondag van Pasen jaar C - Vertelplaat
Vertel/kleurplaat
Werkje - Ongelovige Thomas
Werkje
Tweede Zondag van Pasen - Jaar C
Doordenkertje

Deze zondag na Pasen wordt ook wel Beloken Pasen genoemd en Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. (zie onder voor extra informatie hierover).

In het evangelie staat de figuur van de apostel Tomas staat centraal die eerst niet in de Verrijzenis van Jezus kan geloven en uiteindelijk bij het zien van de Verrezen Heer zijn geloof belijdt.

Bespreek met de kinderen: Stel je eens voor dat je vrienden helemaal opgewonden naar je toekomen en vertellen dat ze Jezus hebben gezien. Hoe zou jij dan reageren?

Tomas, één van de 12 apostelen, is intens verdrietig dat zijn grote vriend Jezus aan het kruis is gestorven en is begraven. Wanneer zijn vrienden, de andere apostelen, hem komen vertellen dat Jezus aan hen verschenen is en is opgestaan uit de dood, kan hij het niet geloven. Pas na acht dagen, wanneer Jezus in hun midden komt en aan Tomas zijn gewonde handen laat zien, dan pas komt Tomas tot geloof in de Verrezen Christus.

Ook nu zijn er mensen die niet geloven dat Jezus is verrezen. Het is ook moeilijk om iets te geloven wat je niet kunt bewijzen en begrijpen. Maar het is de kern van ons christelijk geloof: Jezus heeft de dood overwonnen en Hij leeft, ook vandaag voor jou en mij! Daarom kunnen we Hem ontmoeten wanneer we samen bidden en de sacramenten vieren. We ontvangen Hem in het bijzonder in de H. Eucharistie (de H. Communie).

“…opdat jullie geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God.
Mogen jullie door te geloven, leven in zijn Naam.”

(Johannes 20, 31)

Deze zondag is het de Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid

De Poolse zuster Zr. Maria Faustina heeft verteld dat Christus aan haar verschenen was. Hij heeft zich aan haar bekendgemaakt als de Goddelijke Barmhartigheid. Aan haar heeft Hij gevraagd om de tweede Paaszondag voortaan te wijden aan de Goddelijke barmhartigheid. Hij beloofde dat gelovigen die op die dag gaan biechten en te communie gaan, bijzondere genade zullen ontvangen. De H.Paus Johannes Paulus II heeft in het Jubeljaar 2000 de 2e zondag van Pasen officieel uitgeroepen tot de Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Het bijzondere is dat hijzelf op de vooravond van deze zondag in 2005 is overleden.

In een van de visioenen heeft Jezus aan Zr Faustina aanwijzingen gegeven voor een speciale afbeelding van Hem. Twee verschillende schilders hebben dit geschilderd. Zij schilderden de verrezen Christus uit wiens hart twee stromen vloeien:, een rode en een blauwe. In Faustina’s visioen werd uitgelegd dat de blauwe stroom staat voor water en de rode voor bloed. Het herinnert aan het moment waarop Jezus aan het kruis werd doorstoken door de Romeinse militair. Het bloed staat voor het leven van de zielen en het water voor de reiniging van de zielen zodat zij gerechtvaardigd worden. Bloed en water verwijzen ook naar de sacramenten van de H.Eucharistie en het H.Doopsel.

Kijk hier naar uitleg van de Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid en hier voor het ‘Kroontje van Barmhartigheid‘ (stichting Kinderen bidden voor kinderen)


Vertel/kleurplaat

kleurplaat ©Crafty Little Blessings
 

 

Extra kleurplaten en downloads voor deze zondag

Met ons abonnement voor Liturgisch jaar C kun je extra kleurplaten en teksten downloaden. Dit abonnement kan je aanschaffen in onze webwinkel, klik daarvoor op onderstaande knop.
Abonnement Liturgisch jaar C
Als je al een abonnement afgesloten hebt, dien je bovenaan te pagina in te loggen op je account (met je e-mailadres of gebruikersnaam) om de extra informatie in te zien.