Evangelie: Lucas 4, 1-14
Thema: Kies de goede weg

 

1e Zondag Vastentijd C - Vertelplaat
Vertel/kleurplaat
vasten1c doordenkertje
Doordenkertje
1e Zondag Vastentijd jaar C - Knutselwerkje
Knutselwerkje

Aswoensdag is misschien aan een aantal kinderen voorbij gegaan… Vraag de kinderen eerst of ze weten in welke liturgische periode we nu zijn beland. Op welk groot feest bereiden we ons voor? Wat vieren we met dat feest? Tijdens de Paaswake (avond voor Paaszondag) krijgen wij allemaal de kans om onze doopbeloften te vernieuwen. Daar gaan we ons in deze weken op voorbereiden om de keuze voor Jezus meer en meer vanuit ons hart te kunnen bevestigen.

Het evangelie vandaag laat zien hoe Jezus door zijn tegenstander afgeleid wordt om Hem van de goede weg af te brengen. Maar Jezus is met heel zijn wezen op de Vader gericht en Hij laat zich niet afleiden.  Jezus zal niet als een ‘tovenaar’ handelen en zomaar stenen in brood veranderen. Jezus aanbidt alleen God en doet alles alleen ter ere van God zijn Vader.

Dat is de boodschap van deze zondag: Kies de goede weg naar God en laat je niet afleiden. Daar heb je dagelijks gebed voor nodig om steeds in contact met God te blijven en zo van Hem te weten wat de goede weg is. Nodig de kinderen uit vanaf nu iedere dag even tijd te maken om tot God te bidden.

Een speciaal Veertigdagentijdproject voor de zondagen vind je hier: Kinderwoorddienst in de Veertigdagentijd (de zondagen verbinden).
En kijk op de pagina ‘Kerkelijk jaar vieren’ onder het kopje ‘Veertigdagentijd’ voor een inleiding en ideeën voor de Veertigdagentijd.

Voor een mooie Veertigdagentijd kalender zie: Veertigdagentijd kalender (zonder data) en Vastenkalender om zelf te printen. En de Veertigdagentijd kalender ‘Stap voor stap op weg naar Pasen’ in de webwinkel.

“Jezus sprak: Er staat geschreven:
de Heer je God zul je aanbidden
en Hem alleen dienen.

(Lucas 4, 8)

 

Extra kleurplaten en downloads voor deze zondag

Met ons abonnement voor Liturgisch jaar C kun je extra kleurplaten en teksten downloaden. Dit abonnement kan je aanschaffen in onze webwinkel, klik daarvoor op onderstaande knop.
Abonnement Liturgisch jaar C
Als je al een abonnement afgesloten hebt, dien je bovenaan te pagina in te loggen op je account (met je e-mailadres of gebruikersnaam) om de extra informatie in te zien.