Info & Advies

ma/di/do 10.00-16.30 uur
013 - 528 59 81

wo/vr  10.00-13.00 uur
06 - 220 40 533

Facebook

Volg Samuel Advies ook op Facebook!

like ons op facebook

Webwinkel

• Met uw bestelling ondersteunt u het werk van Samuel Advies!

Boeken Films & muziek Leeftijd Liturgie & Catechese Cadeaus Advent & Kerst 40-dagen & Paastijd Kaarten Advent / Kerst 2018

Toon alle producten


Uitgebreid zoeken
Bekijk mandje
Uw mandje is momenteel leeg.
Home Gods Grootste Geschenk

Oefenbijeenkomst

Het is raadzaam om een aparte bijeenkomst te plannen waarin u met de kinderen oefent voor de viering van de Eerste heilige Communie. Kinderen kunnen dan de (ongeconsacreerde) hostie proeven en oefenen hoe ze eerbiedig ter communie gaan. Ook kunt u oefenen hoe ze in processie naar binnen lopen, waar ze zitten en eventueel een gavenprocessie.

U kunt dan natuurlijk wel eerst een verhaal vertellen (bijvoorbeeld alvast het evangelie van het Communiefeest) en samen met hen bidden. Speciale gebedjes voor deze laatste bijeenkomst vóór het Communiefeest vindt u hieronder.

Ook vindt u hieronder een kleine puzzel (multiple choice) die u bij binnenkomst als intro werkje kunt gebruiken.

Bezoek kerk

Foto's speurtochtDe bijeenkomst waarbij de kinderen de kerk bezoeken en uitleg ontvangen over wat er allemaal te zien is, kunt u tussendoor plannen wanneer het in het jaarprogramma het beste uitkomt. Het zou mooi zijn wanneer de hele klas tijdens schooltijd met de leerkrachten hiervoor naar uw parochie kerk komt. Houd de uitleg eenvoudig want veel kinderen hebben totaal geen christelijke basiskennis meer.

De verwerking die u hier vindt is bedoeld om in de Communie bijeenkomst te doen die volgt op het bezoek aan de kerk. Het is een voorbeeld met foto's uit de H.Hart kerk in Vught. Kinderen gaan met dit vel met foto's op zoek in  de kerk en moeten er dan bij schrijven wat het is. In de kerk zelf hebben we dan wel tekstkaartjes liggen met: Doopvont, kruiswegstatie, tabernakel etc. Anders blijkt het toch te moeilijk te zijn voro de kinderen. De uitgebreide uitleg geven we dan mee voor de ouders.

Kennismaking

Quiz bij kennismakingsles
Werkje quiz (DOC)
ggg kennismaking
Werkje kennismaking

Het doel van deze bijeenkomst is dat de kinderen de leiding en elkaar leren kennen. U kunt hierbij ook eventueel het verhaal van de Goede Herder vertellen. Hier vindt u twee werkjes die u kunt gebruiken.

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is. Nodig hen ook persoonlijk uit voor de eerstvolgende (Eucharistie)viering.

 

Communievoorbereiding werkje - Kaars
Werkje - Kaars
Kennismakingswerkje Schaap 2
Werkje - Kaars
Kennismakingswerkje Schaap 1
Werkje - Schaap 1

Overige digitale bestanden

ggg handleiding invul
Invulbladen uit de handleiding

Voorbeeldboekje

Voorbeeldboekje om aan te passen en te gebruiken voor de Communieviering.

feestelijke eucharistie
Boekje feestelijke Eucharistieviering

Powerpoints voor ouderavonden

Powerpoints om te gebruiken voor ouderavonden bij het Communieproject Gods Grootste Geschenk. De eerets PPS is een presentatie van Gods Grootste Geschenk en hoe de bijeenkomsten zijn opgebouwd. Dit kunt u aanpassen aan uw eigen situatie. De tweede PPS gaat over Wat geloven is. Dit is te gebruiken bij de eerste informatieve ouderavond of voor een aparte ouderavond. De derde PPS geeft een uitleg over de opbouw van de Eucharistieviering. Dit kan gebruikt worden als inleiding bij een ouderavond over de Eucharistie. Na deze PPS is het goed om ouders in de kerk zelf nog een uitleg te geven bij het altaar, de ambo, het tabernakel, de doopvont, de kazuifels e.d.

Projectpresentatie
Projectpresentatie
Wat is geloven?
Wat is geloven?
Eucharistieviering
Uitleg Eucharistieviering

10 - Een blijvend geschenk

Jezus wil bij je blijven

Hierbij weer Bijbelteksten als ondersteuning van uw vertelling.

Als verwerking kunt u iets maken wat als versiering in de kerk komt bij het Communiefeest. Bijvoorbeeld ieder kind een eigen schilderijtje laten schilderen. Bij een winkel zoals Action kun je witte schilderijtjes van 15x15cm kopen die hiervoor geschikt zijn.

Bijbelteksten
Bijbelteksten

 

Werkje

Werkje Emmausgangers
Werkje
Emmausgangers
Werkje - Woordzoeker
Werkje
Woordzoeker

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is dat Jezus altijd bij ons wil blijven, in het bijzonder in de heilige Eucharistie.

Leg nog even uit dat overgebleven heilige Hosties in het tabernakel worden bewaard. Daar is altijd een kaars aan, de godslamp, die ons zegt: de Heer is er en Hij wacht op je. Wanneer je ergens een katholieke kerk binnenloopt, zoek je waar de godslamp en het tabernakel zijn en kniel je even neer om Jezus te begroeten die daar aanwezig is.

Wellicht is het ook zinvol om niet alleen aan de kinderen maar ook aan de ouders uit te leggen (en voor te doen) hoe je eerbiedig de heilige Communie kunt ontvangen (op de hand of op de tong).

7 - Het geschenk van de vrede

Bewaar de vrede

Kinderen komen vaak niet allemaal tegelijk binnen. Daarom is het handig even iets kleins klaar te hebben wat ze kunnen invullen. Deze vragen gaan over het thema van deze bijeenkomst: Vrede.

De vredesduifjes zijn mooi om als versiering bij het Communiefeest in de kerk op te hangen.

Het sorry briefje is een hulpmiddel voor kinderen als voorbereiding op het ontvangen van het Sacrament van Verzoening. Kinderen kunnen hiertoe de kans krijgen tijdens het knutselen wanneer er een priester beschikbaar is om in een aparte ruimte met ieder kind persoonlijk een biechtgesprekje te hebben.

Een mogelijke manier om tevoren de kinderen uitleg te geven is als volgt: laat een schoon glazen potje zien en vertel dat dit staat voor je hart. Bij je H.Doopsel is het Licht van Christus in je hart (ziel) gekomen (doe een waxinelichtje in het potje aan). Dat straalt door de schone wanden van het potje (je hart) naar alle kanten. In de loop van de tijd zijn er wat vlekken op je hart gekomen door je ongehoorzaamheid, leugens vertellen, schelden op anderen, alleen aan jezelf denken, stiekem iets pakken, iemand pesten.... (doe steeds bij iedere zonde een kloddertje nat zwart zand op de buitenkant van het potje). Als het potje (je hart) helemaal bevlekt is, kan het licht van Jezus dan nog naar buiten schijnen? Nee, je ziet er steeds minder van.... Gelukkig kunnen we God altijd vergeving vragen voor onze zonden in ons dagelijks gebed, in de H.Mis en in het bijzonder in het Sacrament van Boete en Verzoening. God is een Barmhartige Vader die ons met zijn liefde en vergeving omhelst. God wast ons dan helemaal schoon zodat het Licht van zijn Liefde weer helemaal door ons heen kan stralen! (was het potje schoon met wat water).

 

Voorbereiding biechtgesprekje
Voorbereiding biechtgesprekje
Duif werkje
Vredesduifje werkje
duif instructie
Vredesduifje instructie
Verlossing van de zonde
Werkje

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is.

Indien u de kinderen de gelegenheid hebt gegeven het Sacrament van Boete en Verzoening (Biecht) te ontvangen, leg dit dan kort even aan de ouders uit (zie KKK 1422-1460 en/of Youcat nrs. 225-239)

4 - Het geschenk van de Bijbel

Werkje Boekenlegger

Gods Woord is er voor jou

Bij deze bijeenkomst gaat het over de Bijbel. Het hart van de Bijbel is dat God ieder van ons als eerste liefheeft. Ons leven is een antwoord op zijn Liefde. Daarbij wordt het verhaal van het belangrijkste gebod van de liefde verteld: het liefhebben van God en de naaste. U kunt hierbij dit werkje 'Hartje God en de naaste liefhebben' gebruiken uit de collectie van deze site.

Indien u ook binnenkort ieder kind een eigen kinderbijbel geeft, is het zinvol hen een mooie boekenlegger te laten maken.

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is: Gods Woord is er voor ieder van ons. De Bijbel is een geschenk voor ons dagelijks leven. De belangrijkste boodschap is: God is Liefde!

Leg kort uit dat de Bijbel uit het Oude en Nieuwe Testament bestaat. De verhalen over het leven van Jezus staan in het Nieuwe Testament. God heeft de schrijvers met zijn H.Geest geinspireerd en daarom noemen we de Bijbel Gods Woord (zie ook Twitteren met God nrs. 1.10-1.20 en www.tweetingwithgod.com) Door regelmatig in de Bijbel te lezen en naar de uitleg van de Kerk te luisteren, begrijpen we steeds beter wat Gods boodschap is.

In de Catechismus staat een mooie uitleg over de betekenis van de H. Schrift, de Bijbel. Dat het Gods Woord is voor ieder van ons persoonlijk (zie verder KKK 101-141)

"In de heilige Schrift vindt de kerk onophoudelijk haar voedsel en haar kracht,
want daarin ontvangt zij niet alleen een menselijk woord, maar ook wat ze werkelijk is: het woord van God.
Want in de heilige boeken treedt de hemelse Vader zijn kinderen vol liefde tegemoet en spreekt met hen [...]

De geïnspireerd boeken leren de waarheid.
"Omdat men dus alles wat de geïnspireerde of gewijde schrijvers zeggen, moet beschouwen als door de heilige Geest gezegd,
moet men ook belijden dat de boeken van de Schrift vast, trouw en zonder dwaling
de waarheid leren die God omwille van ons heil in de heilige boeken wilde laten vastleggen".

Het christelijk geloof is echter geen "godsdienst van het boek". Het christendom is de godsdienst van het "Woord" van God,
"niet van een geschreven en stom woord, maar van het mensgeworden, levende Woord".
Christus, het eeuwige Woord van de levende God, moet door de heilige Geest onze geest toegankelijk maken "voor het begrijpen van de Schriften" (
Lc. 24, 45),
opdat zij geen dode letter blijven.

(KKK nrs. 104 en 107 en 108)

 

Werkje - Puzzel Barmhartige Samaritaan

Werkje voor communicanten 2018

1 - Het geschenk van de Schepping

Werkje ScheppingOnze wonderlijke wereld!

Leuk werkje van een draaischijf voor de zeven dagen van de schepping.

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is. Leg hen vooral uit dat het scheppingsverhaal niet letterlijk begrepen moet worden maar als een lofzang op de prachtige schepping die wij cadeau hebben gekregen. De boodschap van dit verhaal is dat God de Schepper is van hemel en aarde. Hoe Hij dat precies heeft gedaan, weten we niet. Maar wij geloven dat Hij de oorsprong is zoals we ook belijden in onze geloofsbelijdenis: Ik geloof in God, de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. Geef de ouders ook de kans zelf vragen te stellen.

 

Puzzel - Het Geschenk van de Schepping

Puzzel De ScheppingSamuel Advies heeft ook een puzzel ontwikkeld.


Kleurplaat - In het begin

Kleurplaat - In het beginEen mooie kleurplaat over de schepping van hemel en aarde.

Bijeenkomsten

Overzicht bijeenkomsten

Kennismakingsbijeenkomst
Bezoek kerk

  1. Het geschenk van de Schepping; Onze wonderlijke wereld!
  2. Een héél speciaal geschenk van God ;  Jij bent een parel in Gods hand
  3. Het geschenk van het Doopsel; Jij hoort erbij!
  4. Het geschenk van de Bijbel; Gods Woord is er voor jou
  5. Het geschenk van de vriendschap; Wie zijn je vrienden?
  6. Het geschenk van vergeving; Het weer goed maken
  7. Het geschenk van de vrede; Bewaar de vrede
  8. Het geschenk van de vreugde en het leven; Wat maakt jou blij?
    Palmpaasstokken maken
  9. Gods Grootste Geschenk; Jezus in de H.Eucharistie
    Noveen om mee te geven
  10. Een blijvend geschenk; Jezus wil bij je blijven.
    Eerste Heilige Communie Feest
  11. Ons geschenk aan God.; Wat is jouw antwoord?

Kennismakingswerkje

Kennismakingsblad werkje

Lees meer...

Doopwerkje 2

ggg doop2

Lees meer...

Muziek

Liederen bij het Communieproject Gods Grootste Geschenk.

Geschenkenlied noten
Geschenkenlied
Geschenkenlied
Geschenkenlied
Mijn Naam
Mijn naam
't is feest vandaag
‘t is feest vandaag

9 - Gods Grootste Geschenk

Jezus in de H.Eucharistie

Laat de kinderen deze keer bij binnenkomst de vragen over de geschenken maken. Dan is er een korte herhaling van de geschenken en kunt u aansluiten in uw vertelling met Gods Grootste geschenk: Jezus in de Heilige Eucharistie.

Het knutselwerkje bestaat uit verschillende plaatjes over de laatste dagen van Jezus’ leven. De kinderen kunnen ze uitknippen en op goede volgorde opplakken.

De noveen kunt u (bij een copyshop) uitprinten en meegeven aan de kinderen. Het zijn negen verhalen en gebedjes voor de laatste negen dagen voor de communievoorbereiding.

Wat maakt jou blij?
Vragen
Plaatjes
Werkje plaatjes
noveen
Noveen

Werkje

Werkje - Laatste avondmaal
Werkje
Laatste Avondmaal

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is.

Leg nog eens kort uit hoe belangrijk voor ons de H.Eucharistie is: oorsprong en hoogtepunt van het christelijke leven (zie KKK 1322 - 1419 en Youcat nrs. 208-223)

Leg ook uit wat een noveen is: een gebed wat je gedurende negen dagen voor een speciale intentie bidt. In dit geval is de noveen bedoeld als voorbereiding voor de laatste negend agen voor het communiefeest.

6 - Het geschenk van vergeving

Het weer goedmaken

Onderstaande vragen zijn te gebruiken om kinderen bij binnenkomst te laten invullen. Dan denken ze vast over het thema na.

Het knutselwerkje en de puzzels gaan over de Barmhartige Vader die vol liefde zijn zoon weer thuis ontvangt.

 

Werkje bij les 6
Werkje bij les 6
Vragen van les 5 en 6
Vragen van les 5 en 6
Puzzel - De verloren zoon
Moeilijke puzzel
Puzzel - De verloren zoon
Eenvoudiger puzzel

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is. Vertel ook hen dat God een Barmhartige Vader is en dat we altijd weer thuis mogen komen. Hij is bereid alles te vergeven. In de kerk wacht Hij ook vol liefde om ieder van ons te ontmoeten.

3 - Het geschenk van het Doopsel

Jij hoort erbij!

Hier vindt u een knutselwerkje en een Doordenkertje over het Doopsel. U kunt kiezen wat u wilt gebruiken als verwerking tijdens deze bijeenkomst. Ook vindt u Bijbelteksten die u samen met het beeldmateriaal aan de kinderen kunt laten zien zodat ze deze belangrijke woorden zien én horen.

ggg doopwerkje les3
Doopwerkje bij les 3
Doopwerkje
Puzzel bij les 3
Bijbelteksten
Bijbelteksten

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is. Leg nog kort even de betekenis van het sacrament van het Doopsel uit (zie uitleg in de Catechismus van de Katholieke Kerk KKK 1213-1284)

Geef de ouders de suggestie om de komende week samen met hun kind de doopfoto's te bekijken en samen na te praten over de betekenis van het H. Doopsel.

Gods Grootste Geschenk

Bijzonder Communieproject

Gods Grootste GeschenkSamuel heeft een uniek communieproject uit Engeland vertaald en bewerkt (aangepast aan de Nederlandse situatie) waarbij de hele geloofsgemeenschap betrokken wordt. De uitdaging van onze tijd is om een overgang te maken van een catechese die uitlegt naar een catechese die het kind binnenleidt en uitnodigt tot het ontwikkelen van een vriendschap met de Jezus, de Zoon van God, die ons persoonlijk liefheeft. Daarom is het zo belangrijk om de onlosmakelijke band tussen catechese en liturgie te herontdekken. Liturgie brengt mensen (groot en klein) binnen in het leven van Christus en zijn aanwezigheid in Woord en Sacrament. Catechese bereidt voor en legt uit wat er in de liturgie gevierd wordt.

Gods Grootste Geschenk is een interactief en intensief communieproject dat de kinderen en hun gezinnen meeneemt langs de hoogtepunten van het kerkelijke jaar. Dit communieproject is zo opgezet dat iedere bijeenkomst met de kinderen gevolgd wordt door een viering met het hele gezin en de geloofsgemeenschap (dit kan een gezinsviering of een gewone zondagse viering zijn). Ook worden de ouders er op allerlei manieren actief bij betrokken (via ouderbladen en het inzetten van ouderhulp bij iedere bijeenkomst). De kinderen leren niet alleen over Jezus maar ze worden steeds opnieuw uitgenodigd om hun leven samen met Jezus te gaan beleven.

Verwerking

Reactie deelneemster pilot project (Leiden)

‘Het werkboek ziet er heel leuk en fris uit! De hand­leiding is heel duidelijk en alles staat erin. Dat scheelt ons een heleboel werk. Geweldig dat je kunt kiezen uit meerdere verwerking­mogelijk­heden. De ouder­bladen werden door de ouders heel goed ontvangen.’

In het werkboek voor het kind wordt steeds een herkenbare koppeling gemaakt tussen datgene wat het kind in het dagelijkse leven thuis, op school en in de omgeving meemaakt en wat God ons via zijn Woord vertelt. De teksten zijn zo geschreven en opgemaakt dat een kind uit groep 4 het zelf kan lezen.

In de handleiding worden per bijeenkomst de volgende onderdelen uitgewerkt: Doelstellingen van deze bijeenkomst, startactiviteit, samen in de kring, Bijbelverhaal, zingen, samen bidden, verwerkingsmogelijkheden, afsluiting, suggesties voor de (eucharistie)viering.

shoppingcartVoor uw bestelling van dit project.

Wij komen graag een presentatie en uitleg van dit communieproject in uw parochie geven. Mail ons uw gegevens en wij bellen u z.s.m. terug om een afspraak te maken. ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. )

Parel in Gods Hand

Parel in Gods Hand

Lees meer...

11 - Ons geschenk aan God

Wat is jouw antwoord?

Deze afsluitende bijeenkomst is na het Communiefeest. Het is leuk deze bijeenkomst samen een quiz te doen. Een voorbeeld staat hieronder. Geef na afloop alle kinderen iets kleins (bijvoorbeeld een ballon of bellenblazen). Vergeet niet om ook deze keer samen te bidden en eventueel een kaarsje in de kerk op te steken.

De puzzel kunt u nog mee naar huis geven of in plaats van de quiz doen.

 

Puzzel
Puzzel
Quiz
Quiz

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is.

Vertel wat de parochie allemaal te bieden heeft als vervolg: misdienaars, kinderwoorddienst, gezinsviering, kinderclub, gezinscatechese...

De Eerste Communie is geen eindpunt maar een begin van een nieuw leven in vriendschap met Jezus Christus. En om daarin te blijven groeien heb je de sacramenten en de gemeenschap van gelovigen (de Kerk) hard nodig.

8 - Het geschenk van de vreugde en het leven

Wat maakt jou blij

Weer een klein briefje om in te vullen bij binnenkomst.

Deze bijeenkomst valt vaak in de lente. Daarom is het knutselwerkje een bewaardoosje waar u een piepklein potje met zaadje in kunt doen of losse zaadjes.
Dan kunnen de kinderen thuis het ontstaan van dat nieuwe leven zien gebeuren.

De Bijbelteksten zijn een hulpmiddel bij uw vertelling.

Wat maakt jou blij?
Wat maakt jou blij?
communie01
Werkje kubus
Bijbeltekst
Bijbelteksten
Werkje - Dochtertje Jaïrus
Werkje Jaïrus

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is.

Wijs hen ook op belangrijke vieringen in de komende tijd. Leg eventueel iets uit over de Goede week vieringen en Pasen.

5 - Het geschenk van de vriendschap

Wie zijn je vrienden?

Deze bijeenkomst laten we de kinderen nadenken over de betekenis van vriendschap. Onderstaand briefje helpt hen bij binnenkomst daar even wat over op te schrijven. De puzzel onderaan de pagina kunt ook na afloop geven.

De Bijbelteksten kunt u gebruiken als ondersteuning van uw vertelling.

 

vriendschap les5
Vriendschap bij Les 5
vriendschap les5
Bijbelteksten

 

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is.

Leg ook uit wat er in de komende tijd in de liturgie gebeurt (veertigdagentijd?). Ga in gesprek met de ouders hoe ze de voorbereiding tot nu toe thuis beleven.

 

Werkje

Een leuke puzzel over Zacheüs past bij deze les.

Puzzel - Help Zacheüs uit de boom

2 - Een héél speciaal geschenk van God

Jij bent een parel in Gods hand

aw348
Parel in Gods Hand

Als intro van deze bijeenkomst kunt u ergens een spiegel neerzetten. U nodigt ieder kind uit daarin te kijken. U houdt er dan een papier bij waar in spiegelschrift op staat: Jij bent KUS. Wat betekent dat? Laat dan nog een blaadje in de spiegel zien waar op staat (ook in spiegelschrift): Kostbaar, Uniek, Speciaal

Ouderkwartier

Nodig de ouders uit een kwartier eerder te komen bij het ophalen van de kinderen. Neem hen dan even apart en vertel in het kort wat u met de kinderen hebt gedaan en wat de belangrijkste boodschap van deze bijeenkomst is. Ieder kind is kostbaar, uniek en speciaal. Hoe belangrijk is dat voor kinderen om dat te beseffen! Praat hierover met de ouders en stel hen voor daar de komende week aandacht aan te besteden door hun kind extra te bevestigen om wie hij/zij is als persoon: een geliefd kind van God de Vader.

Nodig hen uit voor de eerstkomende viering.

Inhoud

Waaruit bestaat het communieproject Gods Grootste Geschenk?

1. Kind-ouder werkboek
2. Handleiding voor de begeleiders
3. Set losbladige ouderbladen om na iedere bijeenkomst mee te geven.
4. Digitale bestanden, knutselwerkjes en aanvullingen op deze Samuel website.

Digitale bestanden

Hier op de site komen verschillende knutselwerkjes die u als verwerking bij een van de lessen van het communieproject kunt gebruiken. Tevens verschillende digitale bestanden die bij het communieproject horen. Een pdf bestand van de noveen zodat u het direct als A5 boekje kunt uitdraaien. Ook ziet u een word bestand van de feestelijke Eucharistieviering voor het Communiefeest waar u zelf nog in kunt wijzigen en aanvullen.

Doopwerkje

ggg doopwerkje les3

Lees meer...